Rady nad zlato - s jehlou a nití

Máte někdy takový problém, že byste chtěli mermomocí provádět jakousi činnost, ovšem vaše neschopnost či nevědomost vám v ní brání a vy nutně potřebujete radu, ale nemáte se na koho obrátit? Nevadí! Corvinus Declaratio přichází s novou sérií článků plných rad i jiných užitečných informací v daném oboru z první ruky!

Hned napoprvé jsem se rozhodla zaměřit se na obor návrhářský. Většina studentů ví, že něco takového tady je, někdo se do tohoto oboru dokonce zapojuje, ale jsou i jiní, kteří o něčem jako navrhování na Hogwarts vůbec neví nebo se toho jen bojí, jelikož o tom moc neví. Popřípadě neví jak začít, ani kam se hlásit. Proto je vhodné připomenout, že na naší škole existuje rovnou spolek návrhářů Skrývanka pod Magnólií, kde jsou dveře otevřené každému s vůlí si vzít do ruky jehlu a nit.

A protože já sama nejsem žádný bůhvíjaký návrhář, nebudu vás tady nijak poučovat a rozhodla jsem se zajít přímo za návrhářkou Příčné ulice do jejích komnat pokrytých látkou až po strop a zeptat se jí na pár jednoduchých, avšak velice užitečných otázek.

***

Abych začala něčím zcela prostým, čím každý návrhář začíná ještě než se pustí do díla, zeptala jsem se, kde vlastně návrhářka jako je slečna Niam i Tirnanog chytá inspiraci? Kde se vlastně zrodí nápad na velkolepou kolekci?

sl. Niam i Tirnanog: Většinou si stanovím nějaké téma, to je nejhorší na celé kolekci. Jak vymyslíte to něco, co lidi zaujme, máte vyhráno a dál je to už spíš jen rutina. Inspirace je různá, většinou jen brouzdám po internetu a někde mě něco zaujme. Je to kousek oblečení, nějaká dekorace nebo jen kombinace barev a na to se pak snažím napasovat zbytek kolekce.
Dost mě ovlivňuje moje záliba v historických věcech, takže odtamtud plyne hodně nápadů, a pak z fantasy.

Nejraději bych viděla hrad celkově ve fantasy stylu, ale musíme se držet toho, že ne všichni studenti jsou tohoto smýšlení a někteří preferují raději módu moderní a mudlovskou. Je to hra na vyvažování. Musíte všechno správně vyvážit tak, aby kolekce nepůsobila rozházeně a neuspořádaně... V tom je celá ta magie. Dobrá kolekce kolikrát není o skvělých modelech, nad kterými seděl návrhář hodiny a perfektně udělal detaily renesančních šatů, ale taková, kde se skutečně celí oblečete a máte i možnost kombinovat. Lidé jsou rádi originální.

*

*

Corvinus Declaratio: Jak asi při samotném navrhovacím procesu postupujete? Děláte si náčrtky, jak by měl asi model vypadat, než se do něj pustíte?

sl. Niam i Tirnanog: Pokud jsem doma, náčrtky si moc nedělám a maluji rovnou podle předlohy, kterou si najdu někde na internetu nebo v knize. Hodně nápadů ale vzniká při cestování a ty si skicuji, protože neudělám krok bez svého skicáře. *úsměv*

Na začátku je hrubý obrys, nematlám se s detailností čar, prostě jen stanovím základní tvary. Tuhle vrstvu pak tak na 50% zprůhledním a až na ni si udělám základní nové čisté linky. Je to dobré v tom, že vidíte, kam přibližně chcete vést čáru a jak to bude vypadat.

Po tomhle přijdou barvy, základní barvy si dám znovu do nové vrstvy. Když chci pak pracovat s obrysem, je to mnohem snazší práce. Na barvení a podobně je spousta technik a triků, ale nemá význam to tu rozepisovat.
Nakonec doupravím kontrasty, barvy, dekory a sloučím všechny vrstvy (vyjma té skicové) do sebe... No a tadá!

*

Corvinus Declaratio: Často mezi návrháři slýchávám, jaké trable měli s tou a tou barvou a jim jednou tahle neseděla a podruhé byla skvělá. Kdybyste to měla stručně zhodnotit, se kterými barvami se vám pracuje nejlépe? A které naopak dělají potíže?

sl. Niam i Tirnanog: Těžko říct. Rozhodně nejhůř je na tom černá, bílá a žlutá. Zbytek barev je myslím na stejné úrovni obtížnosti. U žluté je problém ten, najít správný odstín, do kterého stínujete, aby to nějak vypadalo. No a bílá s černou, to je taky kapitolka sama pro sebe... Ale kdo to někdy zkoušel, sám zjistí nejlépe.

*

Corvinus Declaratio: Jaké bych měla mít předpoklady k tomu být návrhář? Co k tomu potřebuji?

sl. Niam i Tirnanog: Trénink. Ve všem se dá natrénovat. Tady je u navrhování ta výhoda, že se neučíte, jak správně dělat lidskou anatomii a podobně. Jsou to malé pixelky a navíc ještě na hotové figurce. S trochou citu a cviku lze do oka rychle získat ty právné poměry. Nejdůležitější tu je umět vidět, jak oblečení pasuje na postavičku a jak reaguje na gravitaci... Ale na to stačí chvíli malovat podle předloh. To je taky to, co doporučuji všem, kdo si nejsou jisti vlastní tvorbou, ale chtějí se zlepšit. Malujte podle předloh, brzy pochopíte, proč ta sukně takhle drží a proč dělá rukáv to, co dělá, a budete to i vy malovat automaticky a nebudete potřebovat předlohu.

*

Corvinus Declaratio: Kolik času asi zabere navrhnout jeden kus oblečení?

sl. Niam i Tirnanog: Jde o to, co to je. Od pěti minut do hodiny a půl. Většinou to na tom modelu je poznat, takže se dá odhadnout, kolik času se na něm promarnilo. Ale v průměru vyjde jeden model na 30 minut. Můžete si spočítat, na kolik přijde taková kolekce o 40 kusech. *usmála se* Teď si asi říkáte něco jako: "Počkat! 40 kusů? Ne, tolik kolekce nemají." Ale ano, mají... Nezapomínejte na to, že jsou tam pánské a dámské varianty pod jednou kolonkou a podobně.

Průměrná kolekce má tedy něco kolem 40 kousků.

*

Corvinus Declaratio: Co se vám navrhuje nejlépe a co naopak nejhůř?

sl. Niam i Tirnanog: Nejlíp? Asi šaty... Kupodivu, co. *zasměje se* Dá se na nich vyřádit a vždycky pak vypadají skvěle. Celkově mám ráda dlouhé róby a další věci, kde se dá pohrát si se zdobením, vzorem a tak různě.
Nejhorší jsou naopak kalhoty. Nemám je ráda a nejdou mi. Hned za nimi jsou v závěsu boty. Tohle jsou moji dva strašáci a nejraději bych je nedělala vůbec, ale to jaksi nejde, že.

***

Tak to bylo ode mě i od naší skvělé, geniální, krásné, výjimečné a ve všech ohledech úžasné módní návrhářky všechno. Těším se na vás v příštím článku s názvem Rady nad zlato!




Zalíbil se ti článek? Vyjádři svůj názor v komentářích, to je totiž to, co autor článku ocení nejvíce! přidat komentář


Tiráž Autor: Katelyn Auster
Vydáno: 9. 9. 2010

Komentáře
1714000184