Elle Sutherland: „Nemá smysl neustále jen prosit a prosit.“

Školní rok včera oficiálně skončil závěrečnou slavností a s ním pro Elle Sutherland skončil i první rok ve funkci inspektorky výuky. Jaký byl? A jaký bude ten příští?

Elle jsem dlouho nemohla nikde najít, až mě konečně napadlo zamířit směrem k jejímu kabinetu. A opravdu, zevnitř se ozývalo polohlasné mumlání, cinkání galeonů, duté rány i zvuk trhaného pergamenu. Nechtěla jsem kolegyni zastihnout nepřipravenou, takže jsem zaklepala a zdvořile čekala, jestli mě pozve dál.

Dveře se skutečně po pár minutách otevřely a nakonec jsem se i dostala dovnitř a než si Elle uvědomila, co se děje, už jsem se posadila do jednoho z křesel a prosila o rozhovor.

Elle naštěstí souhlasila a i když mi nevysvětlila, proč jí po kabinetu během dne poletují potlouky, dozvěděla jsem se spoustu zajímavostí.

***

*nacpe poslední potlouk do bedny a hlasitě zaklapne víko* Dáš si šálek čaje? Či něčeho silnějšího? *usměje se na kolegyni a posadí se za svůj stůl*

*na okamžik se zamyslí* Čaj nejspíš postačí, děkuju. *pohodlně usazená v křesílku si připravuje bloček a brk* Takže, nebudu zdržovat, první otázka. Začátkem tohoto roku jsme podobně jako dnes tady seděly U Tří košťat a bavily se o tvé nové funkci. Co se pro tebe od té doby změnilo?

Tak tedy čaj. *usměje se na kolegyni* Ale kdyby sis to rozmyslela... *naplní dvě sklenky ohnivou whiskey* Hmm, tak zjistila jsem, že nebude tolik času povídat si se studenty ve Velké síni, také už nemám tolik času na vytváření svých outfitů. *smutně si povzdechne a uhladí sukni* Ale to zásadní je asi to, že jsem přišla o další kus důvěry v lidi, neboť mnozí, co mi slíbili, že něco dodělají či předělají během školního roku, to nedodrželi. Ale všechno špatné je k něčemu dobré, tedy už žádné výjimky, čímž si tak ušetřím zbytečné starosti a nervy.

*

To nezní moc pozitivně! *zamračí se* V té době před začátkem školního roku jsi ještě váhala, zda bude inspektorování poctou nebo trestem. Jak se na to koukáš dneska? Splnila práce inspektorky tvá očekávání? *usrkne čaje*

Inu, pravda, tedy abych řekla něco pozitivního: mnoho kolegů mě mile překvapilo, jak svým přístupem, tak i následně svým pracovním nasazením. A splněná očekávání? Tak já jsem ani žádná očekávání neměla, i když ano, čekala jsem, že některé mé požadavky nebudou přijaty kladně, a v tomto smyslu se mi očekávání splnilo… Ale to už zase nezní moc pozitivně, že? *uchechtne se*

*

Ne, to vážně moc pozitivní nebylo. *zašklebí se a na chvilku se zamyslí* Tak to zkusíme jinak. Co je na funkci inspektorky výuky to nejlepší?

Tak samozřejmě úplatky! *řekne bez váhání a zazubí se* Ale ne, popravdě? Úplatků moc není, tedy bych chtěla apelovat, nepodceňujte je!

Ovšem, mezi to nejlepší patří i poznávání nových lidí, studentů, kteří chtějí být profesory, ale i bližší poznání se se stávajícími kolegy, se kterými jsem dříve tolik nekomunikovala.

*

*poznamená si cosi o úplatcích* Takže pozoruješ nějaké změny v přístupu lidí? Chovají se teď jinak, když zastáváš tak vysokou funkci?

*zamyslí se* Řekla bych, že se přístup nijak nezměnil; lidi, co se naoko bavili jako přátelé a za rohem si ťukali na čelo, ti to dělají i nadále, a je tedy jedno, zda jsem inspektorka nebo ne. *řekne s úsměvem na rtech, jako by jí takové chovaní nepřišlo divné*

*

*tváří se trochu vyděšeně* Takže to je to nejhorší, co tahle práce přinesla? Nebo je tu ještě něco jiného, co ti v noci ruší klidný spánek?

Inu, nejhorší bylo takové to úplné procitnutí do reality, ten tvrdý střet s přetvářkou, kterou lidé v rozčarování zapomenou dále udržovat. A to pak člověk nevěří, že někdo tak milý dokáže vypustit taková slova, div ne kletby, které se nepromíjejí! Ale klidný spánek mi to naštěstí neruší. *mrkne a usměje se*

*

Zatím to vyznívá tak, že vlastně nejsi spokojená s prací ostatního profesorstva.. Tak jak to je? Pracují pilně, nebo jim často musíš posílat výhružné sovy a mluvit o pokutách?

Ale kdeže! To jsou jen výjimky potvrzující pravidlo, tedy jistě víš, že nějaký ten karambol během roku byl, ale všichni profesoři se snaží dostát svým povinnostem a daří se to. Ale ano, někde jsou ještě drobné rezervy, které jsou většinou způsobeny náhlým výjezdem mimo hrad a nejčastěji pak krytím mezi mudly.

*

Hmmm… *čmárá si něco v bločku a pak váhavě načne další otázku* Našlo se několik hlasů, které tvrdí, že jsi až moc přísná, chceš po nebohých fialových příliš a že se to všechno nedá stihnout. Co na to říkáš?

Opravdu? *se zájmem se nakloní blíže k Janel a provrtává ji pohledem, zda tam patří i její hlas*

Zaslechla jsem takové zvěsti... *prohodí a ignoruje nabroušený pohled*

Ano, je to pravda, jsem strašně přísná a nikomu nevycházím vstříc, což vlastně víš i z vlastní zkušenosti, že? *uculí se*

Eghrm.. *zamumlá něco neurčitého*

Prostě kdo hodnotí úkol - a četl jej - tak ví, za co uděluje bonusové body - například za palce textu navíc, který je stále kvalitní, či za originální nápad, jenž se opravdu zalíbil. V tom případě pokud mu napsání jedné či dvou takovýchto krátkých vysvětlujících vět zabere několik minut, ten ať si jde strašit mudly do lenochodího výběhu v jejich zoo! *s posměšným úšklebkem mává rukou směrem ke dveřím*

To zní jako rozumný názor, řekla bych…

A i kdyby to rozumný názor nebyl, ve Školním řádu je to jasně psáno, konkrétně body 7.5. a 7.6. A nevidím jediný důvod, proč by řád měli dodržovat všichni kromě profesorů. *zakroutí hlavou při pomyšlení, že by to nějakého profesora vůbec napadlo*

*

*dopíše několik vět a nalistuje další stránku* Teď mi pověz, jak bys vlastně uplynulý školní rok zhodnotila? Povedlo se ti všechno, co jsi zamýšlela, nebo některé plány krachly?

Tak já jsem chtěla začít pozvolna, což se povedlo, někteří prosby vyslyšeli, jiní ne, a tedy opět další poučení, nemá smysl neustále jen prosit a prosit, u některých lidí s přátelským přístupem člověk na takovémto postu asi prostě nepochodí. *pokrčí rameny*

Ale celkově to byl velmi úspěšný rok, většina tříd byla skoro plně obsazena až do konce roku, i nové předměty měly úspěch, i když pravda, ten pravý úspěch se objeví až po letech, zda i nadále budou mít studenti takový zájem.

*

Připravuješ do příštího roku tedy nějaké novinky nebo už ses dostala tam, kam jsi chtěla? Na co se máme připravit? *je obzvláště zvědavá*

Žádné novinky nechystám, pořád chci to samé - plnění povinností, do kterých patří i zpětná vazba, z čehož vyplývá jediné, na co se máte připravit - bude kladen důraz na Školní řád a jeho dodržování, takže doporučuji si jej připomenout, tedy tu část týkající se povinností profesora.

Ale hádám, že ty to chceš konkrétně viď? *pousměje se nad rychlostí, jakým brk sviští po pergamenu*

*přikyvuje* Čím konkrétnější, tím lepší!

*zapřemýšlí* Tedy vezmeme-li povinnosti profesorů popořadě, je to včasné vložení výkladů, což by letos neměl být problém. *podívá se na místo určené pro pergameny se žádostmi o třídy* Dále ohodnocení všech úkolů nejpozději 14 dní po termínu jejich odevzdání. Ale samozřejmě, jak už jsem i ve sborovně říkala, pokud někdo bude mít v rámci svého krytí v mudlovském světě nějaké neodkladné věci, prosila bych - ano slyšíš dobře - *ušklíbne se* prosila bych o včasné informování, neboť pokuty zpětně vracet nebudu, stejně už budou rozházené... Chci říct, bezpečně uložené u Gringottových. *konstatuje, jako by nic jiného neřekla* Což je vlastně také psáno, tuším, že v bodu 7.7. *snaží se vzpomenout*

No, snad ano. A leč komentáře celoplošně vyžaduji až nyní, dávno v řádu stojí, že je u hůře hodnocených úkolů doporučeno uvádět komentář i bez přímého požadavku inspektora, a to komentář s vysvětlením a - jde-li to - i s doporučením, jak se zlepšit. Ale jen se doporučuje, že? Takže kdo chce slovíčkařit... *směje se*

Takže i zde je lepší uplatnění celoplošných komentářů, což se vztahuje i na již zmíněný bod 7.6., kdy "profesor může za obzvláště vydařené úkoly přidělit bonusové body, v každém případě však je povinen své rozhodnutí řádně odůvodnit v komentáři, který je zaslán jak studentovi tak inspektoru výuky". *odcituje* Řádné odůvodnění jsem již také zmiňovala, nejen tady tobě, takže postačí to takto? *usměje se*

*

Myslím, že stačí, hlavní změnou tedy bude celoplošné zavedení komentářů. *zapíše si* Jak to vlastně vypadá se stavem profesorského sboru? Poměrně dost lidí se vydává do mrazáku nebo jen prostě omezuje počet vyučovaných předmětů… Přijala jsi tedy jako “náhradu” čtyři nové profesory – z tmavého na světlý převlečou hábit Ked Looben, Iva WildDragon, Matthew Whitecrow a Cassidy Cestwood. Prozradíš mi, jakých předmětů se dočkáme?

*do kabinetu vlétne sova s psaním, Elle odváže pergamen z nožky* Pracovní. *řekne při zvědavém pohledu Janel* A opět bez úplatku. *povzdychne si a odepíše*

Ale zpět k otázce. Ano, ano, kolegyně Jori odchází do zaslouženého důchodu, ale vzhledem k tomu, že si zakoupila domek v Godrikově Dole, to má do školy kousek, tedy už i sama uvažuje, že by si případně zaskočila občas zaučit. Takže ani u ní to není definitivní odchod. A kolegyně Belatris má pouze čtyřměsíční výjezd. Taktéž je pravda, že někteří profesoři omezují počet vyučovaných tříd či dokonce předměty, ale naopak jiní své třídy rozšiřují a dokonce budou mít nové předměty, a to nejen již zmínění nově-světle-fialoví. *usměje se a přehrabuje se v pergamenech*
Takže, Iva WildDragon přebírá Drakovědu, tedy nic nového, stejně jako u Cassidy Cestwood, která bude vyučovat Studium mudlů, ovšem slečna plánuje i nový předmět, jehož prozatímní pracovní název je Tajemství, a to doslova. *usměje se* Další novotu má na svědomí Ked Looben, konkrétně Kouzelné korálky, a Živlovou magii si vzal pod hůlku Matthew Whitecrow.

*

To zní rozhodně zajímavě, myslím, že si studenti budou moci vybírat. *otočí stránku v bonzbločku* A dostáváme se k poslední otázce. Jako inspektorku tě čekal náročný úkol – určit, kdo získá řády za výuku. Řády už jsou rozdány… Můžeš nám teď říct, podle čeho ses rozhodovala? Za co vlastně ten který profesor řád dostal?

Inu, rozhodovalo hodně faktorů, takže to bylo dosti zdlouhavé, procházet všechny poznámky, které jsem za celý školní rok nashromáždila, a často jsem si musela odskočit k tréninku s potlouky. *přeběhne jí mráz po zádech, při vzpomínce na hordu pergamenů* Ale tak to hlavní... *vzpomíná* Samozřejmě v první řadě musel profesor plnit své povinnosti a to včas, plusem byla i nepovinná aktivita navíc, tedy vypisování seminářů. A v neposlední řadě jsem přihlížela i ke zpětné vazbě, ke komunikaci se studenty, která letos byla jen na vůli daného profesora, a nakonec jsem přidávala plusy i za počet tříd, protože pokud někdo zvládá včas učit v osmnácti třídách a někdo v jedné, tak by asi nebylo moc férové více přihlížet k profesorovi, co navštěvuje jen jednu třídu.

Tedy Mintaka Orionis vše zmíněné splňovala a i mnoho dalšího a to vše v nadstandardní úrovni, kdy například její komentáře byly mnohdy delší než úkol, jenž student odevzdal. A ano, je pravda, že u jejích předmětů lze těžko chybu studentovi osvětlit v jedné větě, ale to neznamená, že to tak nemohla udělat.

Podobě, ne-li stejně, na tom byl i její bratr, který se studentům taktéž ve zpětné vazbě věnoval, vždy včas ohodnotil, a to i ve velkém počtu tříd, mezi něž patří i Latina, a právě zde - jako u všech ostatních jazyků, které se na naší škole vyučují - hodnocení trvá o něco déle.

Třetí řád, to bylo nejtěžší rozhodnutí, neboť zde to nebylo tak jasné - bylo těžké posoudit, co má ze všech těch zvažovaných faktorů větší váhu, neb někdo měl tamten a druhý onen, ale vzhledem k tomu, že jsi jako jedna z mála, ne-li jediná, měla křest ohněm, kdy jsi ještě v novotou vonícím profesorském hávu kromě svých vlastních povinností zvládla i převzetí několika cizích tříd - i s neopravenými úkoly, ke kterým jsi také dodala komentáře - a k tomu sis přibrala další práci navíc, ve formě vypsání řady nových seminářů, jsi jej nakonec právem obdržela ty. *usměje se*

Nu a čtvrtý řád, ten byl hlavně za dlouholetou práci pro školu, která nebyla vůbec snadná, jak jsem na vlastní kůži pocítila, a také krom mnoha starostí skýtala spíše omezení, například nemožnost udělit si právě řád za výuku, vypisovat si více vlastních tříd, neb mnohdy je nutné převzat třídy cizí, a navíc doufám, že jí to neustálé každodenní leštění přiměje vrátit se z důchodu a alespoň občas nás na hradě navštívit. *usměje se*

*

Vyčerpávající odpověď, děkuji! *nechá brk ještě chvíli kroužit po papíře a masíruje si unavenou ruku* Už tě nebudu déle zdržovat, děkuji za čaj, příjemné posezení a více než zajímavé informace. A přeji hodně štěstí do dalšího inspektorského roku.

Ále, dnešní dny jsou ještě dny klidu, takže jsi nezdržovala. *usměje se* A někdy se stav i na něco ostřejšího. *mrkne a kopne do sebe druhou sklenku ohnivé* I tobě hodně štěstí do nového profesorského roku. *zazubí se a nenápadně postrkuje Janel ke dveřím*

***

Ať už si o inspektorce kdokoli myslí cokoli, čaj podává dobrý a rozhovory s ní jdou jedna báseň. Takže já si vůbec nemůžu stěžovat a Elle přeji naplnění dalších vizí v novém školním roce.




Zalíbil se ti článek? Vyjádři svůj názor v komentářích, to je totiž to, co autor článku ocení nejvíce! přidat komentář


Tiráž Autor: Janel Weil
Vydáno: 3/2011

Komentáře
Velmi pěkný rozhovor!
Osiris | 07. 02. 2011
1714138538