Komentář: Návrat chytřejších dětí dětí

Za poslední dobu, tedy od otevření registrace studentům pro školní rok Zima 2017, zažily Bradavice nevídaný úkaz. Na hrad se vrací někteří potomci bývalých studentů.

Převlečení hábitu z kolejního na fialový je velká událost. Student již nenáleží ke své koleji, ale je s ním jakožto s dospělým kouzelníkem navázán pracovní vztah. Jde o nevratné rozhodnutí, které změní kouzelníkův život. Již nemá přístup do kolejní místnosti (nestane-li se kolejním ředitelem), ale otevřou se mu naopak dveře sborovny, získá svůj kabinet a zázemí pro organizaci vlastní výuky (pokud jde o profesora), soutěží a podobně. Zkrátka se jedny dveře zavřou, aby se mohly otevřít nové. Ostatně tak to chodí v životě všude.

V nedávné době ale můžeme pozorovat návrat některých studentů, kteří již byli na hradě i v jiném hábitu, než-li v tom studentském. Díky této změně najednou někteří studenti vědí, co se v nedávné době probíralo ve sborovně, vidí pod pokličku organizace hradu a dokonce získávají privilegia, která sice zdědili, ale již si nemohou být s ostatními studenty rovni.

Tím nejmenším mohou být kolejní předměty. Každá kolej si ty své střeží a rozdává je podle svého uvážení, což snad kromě zvláštních příležitostí, jako jsou třeba Vánoce, bývá za zásluhy. Má pak „potomek“ nárok na ony kolejní předměty, které již dříve měl? To je ostatně věcí každé koleje, která má právo rozhodnout se sama, respektive její vedení. Ale jak je spravedlivé, když je nejlepším sběratelem mezi nováčky a i staršími studenty někdo, kdo již na hradě pobýval? Nehledě na to, že některé předměty již musí znát a dokonce ví přesně, v čem spočívá práce profesorů. Jen si to představte. Viděl jste snad někdo někdy na základní škole, že by v první třídě zasedl ne deváťák, ale rovnou již bývalý učitel? Samozřejmě se občas objeví neuspěšní studenti s novou identitou. Stále ale jde o studenty, kteří nepoznali o nic víc, než jejich spolužáci.

Říká se „každému, co jeho jest“, ale viděl jste již někdo jedenáctileté dítě, které by mělo vlastní dům? Ano, jeho „rodič“ si na něj poctivě vydělal, ale jen velice těžko si pak mohou být všichni rovni, pokud jsou některým přisuzována práva, která ostatní nemají.

„V případě existence dřívější již nepoužívané postavy v minulosti, je zakázáno se na ní odvolávat nebo si přeposílat její dřívější majetek, a to i přes jiné osoby.“

Školní řád hovoří jasně. Na existenci nepoužívané postavy se nelze odvolávat. Jinak ale nemá tato oblast ve školním řádu oporu. Na jednu stranu je chvályhodné, že se „děti“ ke svým „rodičům“ hlásí a stejně tak dobré je, že díky vedení školy je tato informace veřejně dostupná. Záležitosti ohledně příbytku v Godrikově dole se také řešily na Ministerstvu kouzel. Tím se ale zároveň „dítě“ odvolává na nepoužívanou postavu, což může působit nejednoznačně a rozpačitě.

Odkazování se na majetek je choulostivá věc. Majetek však lze jednoznačně charakterizovat, obtížnější je to ale s abstraktními pojmy, jako jsou například informace. Nejen Ollivanderovi si chránili výrobní tajemství hůlek. Každá kolej se snaží chránit si své, ať už na úrovni kolejní místnosti, famfrpálové šatny, Zasedačky či okruhu nejvyššího vedení. Stejně tak je tomu jistě i ve sborovně a ředitelně.

Je poměrně zvláštní, že se kapitánem famfrpálového týmu může stát prvák, který mimo jiné ani nemůže na individuální tréninky. V souladu se školním řádem by se neměl odvolávat na neexistující postavu. Podle jakých kritérií pak může být vybírán kapitán z prvního ročníku? Naše škola přijímá asi velké talenty, pokud již v prvním ročníku dosahují takových kvalit, že jsou lepší než studenti všech šesti vyšších ročníků.

Na předchozích řádcích jsme se pustili na tenký led, teď už se asi budeme přímo koupat. Je asi velmi nešťastné, když některý profesor v rámci výuky svého předmětu může (ano, ale nemusí) získat informace, které ostatní nemají. Samozřejmě, že snad nikdo ve fialovém hábitu neklepal na Ministerstvu kouzel ve čtvrtém patře, aby zjistil podrobnosti o organizaci famfrpálu. Merlinužel byly zadány studentům v rámci výuky týkající se famfrpálu úkoly, které zvedaly onu pomyslnou pokličku, pod kterou se koleje snaží držet své výrobní tajemství. Student si pak mohl vybrat, jestli se nějakým způsobem vyhne zadání a připraví kolej o body, nebo informaci sdělí s důvěrou v nezaujatost profesora, který jednou provždy obléká fialový hábit.

„…to, co mi řeknete o své koleji, nepouštím dál. Jakožto profesorce byste mi proto měl věřit, protože je to opravdu pravda.“

Samozřejmě je v pořádku, pokud se profesor, který vzejde z koleje, nepodělí během výuky o všechna její tajemství.

„Už tak bylo o to těžší, uvést informace tak, abych nepoškodila rodnou kolej na úkor ostatních.“

Můžeme se teď spolehnout naopak? Když se kapitánem famfrpálového týmu stane profesor, který měl předmět založený přímo na oblasti famfrpálu zde ve škole a jak sám přiznal:

„…tyto předměty (Šéfredaktorské minimum a Prefektování a primusování) nejsou ve své podstatě takové, které by výrazně ovlivnily boj o pohár (školní), kdežto FP takovým předmětem být může.“

Je férové, že může student v prvním ročníku využívat privilegií příbytku v Godrikově dole a má zkušenosti a především informace, které jiní studenti ne? Koleje snad nejsou žádný holubník. I výběr Moudrého klobouku je nevratný. Proto by si měl asi každý, kdo usiluje o místo profesora, nejprve rozmyslet, zda chce skutečně obléct fialový hábit, aby si po roce neusmyslel, že chce zpátky ten kolejní. Pak by nám na hradě vznikl choulostivý precedens.




Zalíbil se ti článek? Vyjádři svůj názor v komentářích, to je totiž to, co autor článku ocení nejvíce! přidat komentář


Tiráž Autor: Edmund Heusinger
Vydáno: 5/2016

Komentáře
"Hrad je průchozí a vždycky byl." No výborně, tak to vlastně můžeme otevřít kolejky, zasedačky, sborovnu, .. vždyť je to jedno, ne? :D Inku, já osobně zase za podstatně větší problém považuji to, že lidi jako ty se na Hog vůbec dostanou :D
Dawsonka | 04. 12. 2016
Reaguji na zadání úkolu, které zde uveřejnila Tečka. Snad teď neprozradím nějaké extra cenné vnitrokolejní info, ale přinejmenším z mého pohledu řadového hráče se rozhodování o kolejních trénincích nijak s nástupem Esme coby "poučené" kapitánky nezměnilo.
Heky | 04. 12. 2016
Řeší se tu třeba poslední citace, kde bývalý profesor přiznává, že jeho předmět může ovlivnit boj o famfrpálový pohár a dnes je kapitánem. Inkare, zdravím tě! Jsem rád, že zachováváš přízeň našemu kolejnímu časopisu i když už na hradě nejsi. Vážíme si toho! ;) Jestliže ti článek připadal vtipný, jistě budeš rád, že jsi mi to mohl oplatit a i tvůj příspěvek připadá mě vtipný. Nejvíc jsem se zasmál pasáži, ve které vyzdvihuješ práci některých osob pro hrad, přičemž následně jedním dechem dodáváš, jak jsi objevil díru v systému famfrpálu. Není zneužití chyby podkopávání famfrpálu a tedy maření práce lidí, kteří toho dělají pro hrad víc než ty a já dohromady? :D Objevil jsi jí jen tak, když jsi šel náhodou kolem, nebo jsi po ní úmyslně pátral? A co jsi pak udělal pro ucpání té díry? Pomohl jsi, navrhl jsi řešení? Nebo jsi se pak jen chlubil, že jsi jí objevil? Vážně nevím, přiznávám se. Ale odhaduji, že to je spíš ta druhá možnost, protože pak bys byl oceněn asi jinak než vyloučením ze studia ;) U komentářů je vidět, že Hog je malý plácek a každý fandíme svému týmu :) A názorově je to teď asi jeden tým proti zbytku světa... Dobře, proti zbytku hradu :) Zamyslete se ale, jak byste se na to dívali z druhého pohledu, ať už máte názor jakýkoliv. Opravdu by vám to připadalo v pořádku? Kdybyste se ocitli na místě "potomka" opravdu byste nečekali, že to vyvolá nějaké otázky?
Edmund | 04. 12. 2016
Já bych byl s tím hodnocením přínosu opatrný, každý je přínosný jiným způsobem. Někdo učí, někdo vede kolej, někdo je primusem, někdo se nechá nadobro smazat. To se strašně špatně srovnává...
James W. | 04. 12. 2016
Angie, děkuju za info, ta zadání úkolů v FP jsem opravdu neznala, jsem špatný klikač =D Takhle tedy opravdu nechápu, co se vlastně řeší, sakra =D Už jdu pryč. A btw Inkare, nečekala bych tě tu, milé =)A souhlasím.
Bete | 04. 12. 2016
Tvrdit o primusovi koleje, který pro ni každý den tvrdě maká, že pro hrad vlastně nic neudělal a někomu z hradu nesahá ani po kotníky mi tedy přijde pěkně zcestné, Inkare. Příště bys možná měl svá slova lépe promyslet.
Arietty | 04. 12. 2016
2) Přibližte mi, jak ve vaší koleji probíhá rozhodování o tom, kdy a v jakém čase se budou konat famfrpálové tréninky. Kdo to u vás určuje, co vyhovuje hráčům nebo vám? Probíhá hlasování v zasedačce, v celé koleji, nebo jak to je?
. | 04. 12. 2016
Mě zase zaráží, že si dovoluješ brát do pusy člověka, který pro kolej/hrad udělal milionkrát více než ty, díky čemu si pěkně protiřečíš...
Martin | 04. 12. 2016
Mě teda zaráží už jen fakt, že si student pátého ročníku, který si k problematice prakticky nic nenastudoval (viz. ty mezery o tom, že to vlastně není nic nového), dovoluje brát do pusy lidi, kteří pro Hrad reálně něco udělali, ať už je to dlouhodobé vedení jedné z kolejí nebo třeba sepsání výkladů a otevření tříd pro studenty všech kolejí, byť třeba zatím jen na kratší dobu. Navíc, v obou dvou případech registrace "dětí", na které článek naráží, šly děti do koleje, odkud pocházejí jejich rodiče. Přitom je na Hradě i známý případ, kdy tomu tak není. Tomu se článek opět nevěnuje, ale nevadí, má to být "komentář", a ten nutně objektivní být nemusí, i když se o to autor "snažil". Nosná myšlenka, že Es(m/p)e mohla nějak využít, co jí prozradili studenti různých kolejí na FP, a že by mohla mít nějaké info ze Sborovny, je na celém článku vlastně nejvtipnější. Kolejní motivačky, na které autor pravděpodobně naráží, jsou většinou tak nějak všeobecně známé. Hrad je průchozí a vždycky byl, takže je úplně jedno, jestli Es(m/p)e učila FP nebo Filosofii, výsledek je úplně stejný. Znalost vypracování úkolů jí pomůže s vedením famfrpálového družstva stejně v obou případech - přesněji nijak. Mnohem víc podle mě získala třeba tím, že učila Kouzelnické počty - Teď ví, kdo z Hradu nespočítá 1+1. Navíc, však ona sama má v čarostavu výsledky nebelvírské celoroční motivačky, která funguje víceméně stejně už dlouhou řadu let a přesto jsem si nevšiml, že by se ostatní koleje nějak snažily tu motivačku převzít. Proč by něco takového měla dělat historicky nejúspěšnější kolej na Hradě, opravdu netuším. Za podstatně větší problém na dnešním famfrpálu považuji jeho děravost, kdy stále jde během zápasu úplně přesně zjistit, jak má kdo nastavené atributy. To mně osobně přijde jako závažnější problém než třeba takové terčíky, ale tak to už je záležitost spíš pro čarostavitele. TL;DR: Fialoví, kteří si vytváří nové studentské postavy, jsou lidé, kteří pro Hrad něco udělali. Odměnou za to je jim toto privilegium. Dnes je to vše prostě jen transparentnější, což je jedině dobře, nicméně chápu, že na ty problematiky neznalé to může působit jako červený hadr na býka. Někdo si o tom něco víc zjistí, někdo napíše rádoby objektivní článek. Famfrpál je děravý a autor by si měl před nějakou kritikou rozmyslet, jak vysoko sahá těm, co kritizuje. Protože nad kotníky to nebude.
XY aka Inkar Tarkis | 04. 12. 2016
Mám-li být upřímný, mně se příčí jen představa toho, že někdo může mít 2 postavy, ze které má jednu zmraženou. To že je více postav zakázané má svůj důvod a to že je jedna z postav zmražená nic neřeší. Zmražení a rozmražení trvá v celku méně než týden. Novou postavu bych povolil až v případě, že si člověk tu starou smaže. Vyřešilo by se tím mnoho problémů. Klidně bych i zavedl nějakou dobu než se daný člověk bude moci znovu registrovat, aby informace které získal nebyly až tak aktuální. Vím že se to nedá úplně 100% sledovat ale jde to.
Martin | 04. 12. 2016
Mě by vážně zajímalo, kolik z níže diskutujících opravdu na Famfrpálovou praxi chodilo a tudíž kolik z nich má reálnou představu, o čem předmět byl a jak zadání úkolů vypadala. Jelikož jsem jedna z těch, co Famfrpálovou praxí prošla, zamířila jsem do svého osobního archivu a podívala se do zadání svých vypracovaných úkolů, abych se ujistila, jestli jsme byli skutečně nuceni v některém úkolu odkrýt taktiku kolejního famfrpálového týmu. Pravda, splnila jsem dohromady jen 8 úkolů plus esej, ale ani v jednom zadání jsem nenašla pokyn k tomu, abych byla nucená odkrýt použití atributů při zápasech či trénincích, či jakoukoliv jinou taktiku, která by mohla tým v případě vyzrazení poškodit. Naopak se velice často objevovala zadání čistě praktická a neškodná - printy z individuálního hřiště, hledání minulých kapitánů a zástupců kapitánů, hledání nejvypracovanějších hráčů napříč různými kolejemi či jsme kreativně zpracovávali jednotlivé posty. Pokud by byla Famfrpálová praxe tolik o prozrazování taktiky, proč by bylo dosud v archivu celkem 9 vypracování? A to dohromady z pěti různých zadání? Ze zadání, která jsou mi k dispozici, mi ještě nejvíce na hraně přišel jeden bod v eseji - napište motivační vývěsku. Vzhledem k tomu, že zrovna vypracování 9. termínu autora článku a jednoho z diskutujících visí v archivu - tudíž všem, kdo umí klikat, v podstatě na očích, odhaduji, že ani toto zadání jim tolik nevadilo, když souhlasili s jeho uveřejněním... Co se týče argumentu "ona i obyčejná efektivní motivační taktika bohatě stačí", to už se můžeme začít obviňovat navzájem, kdo se baví s kým napříč kolejemi, či z hradu vyloučit všechny znovu se registrující studenty, tzv. recyklátory. I tam můžeme rozvíjet báječné fantastické teorie o tom, jak jsme v koleji měli špiony z Mrzimoru, Havraspáru či Zmijozelu, kteří ve své nové koleji nyní radí, jaké plusy a mínusy naše vnitrokolejní soutěže měly, inspirují se systémem našich půjček či nám rovnou vykrádají vývěsky... Opravdu si chceme z hradu udělat místo, kde si nebudeme navzájem věřit...?
Angie | 04. 12. 2016
Mně osobně fakt, že potomci existují, že mají majetek a domečky svých "rodičů", nevadí. Jak už tu zaznělo, alespoň se o nich ví. Myslím ale, že člověk, který si už jednou odbyl studentský život, zfialověl, má zkušenosti ve všech možných funkcích, zažil mnohé systémy, funkční i nefunkční, pořídil si pohled z druhé strany... by už prostě do vedení dosazen být neměl. S novou funkcí se každý na začátku pere, nikomu nespadne do klína s podrobným manuálem, každý z nás si musel přijít na to, co všechno je třeba dělat, jak to dělat... Nepřijde mi prostě v pořádku, že tady v tomhle případě ji dostala Esme, která moc dobře ví co a jak, navíc má za sebou odučenou právě onu FP, v rámci které se třeba nedostala přímo k nějaké klíčové informaci, ale ona i obyčejná efektivní motivační taktika bohatě stačí, aby to tým, který s ní přišel, poškodilo.
Zuzana M | 04. 12. 2016
Majkovi: Souhlas, to dává smysl :)
Dawsonka | 04. 12. 2016
Dawsonce: Já o tom ještě přemýšlel. A není to úplně tak jednoznačné. Protože, když je mým zdrojem někdo fialový, můžu mu prostě říct, ať mi zkopíruje vše, co se kdy řešilo ve Sborovně a můžu si od něj nechat posílat pravidelné info. Jediné, co tomuto zabrání, je svědomí fialových. V čem je to jiné, než to, když podle svého svědomí takto jednají děti? A ta myšlenka, že k některým informacím se dostaneš, pokud chceš? Buď jsou informace veřejně dostupné, nebo jsou z nějakého důvodu nepřístupné a vytvářet tu umělou hranici "tohle je míň tajnější, ale tohle už víc tajnější" je neobjektivní, tudíž principálně špatné, poněvadž, kdo ti dal pravomoc o tom rozhodnout. Nakonec si říkám, jestli jediným skutečným problémem není jen ten předmět v kombinaci s tím, že se pak profesor dostane do funkce, kde toho může (i třeba nevědomky) využít. Abych to shrnul, vždycky to bylo na svědomí zúčastněných, a tak to i zůstal. Pouze případ dětí ve funkcích a nevědomého zneužívání je tu něco nového. Howgh!
Mike C. M. Jones | 04. 12. 2016
Bete: Jo, tak to já si nemyslím, že by sl.Espe/Esme získala ve Sborovně nějaké super famfrpálové strategie. Narážel jsem spíš na obecný problém, že děti vědí víc, než ostatní a možná i to, co by student vědět neměl. Ale to by měl říct někdo fialový (/bývalý fialový), jak moc choulostivé informace jsou ve sborovně k dostání a jestli to je reálný problém, nebo tu o sborovně máme zkreslené představy. A i kdyby takový student s esem nebyl, je to přece principiální problém. Takový typ předmětu tu je a profesor se potom může vrátit do koleje a využít toho (resp. některé věci se těžko odzapomínají). Jak se k takovýmto případům stavět a lze jim předcházet?
Mike C. M. Jones | 04. 12. 2016
A nepřeceňuje se ta sborovna trochu? Vážně uvažujeme o tom, že ředitel Ronald konzultoval své myšlenky a nápady s profesory ve sborovně, prozrazoval zde finty a čísla atd.? Případně tedy že to řešil individuálně a za zavřenými dveřmi zrovna speciálně s madam Esperanzou? Ronald? =D Já beru argument z článku, pokud šlo o výuku předmětu Famfrpálová praxe, tam se možná někdo z v diskuzi přítomných svěřil s nějakým esem, na které by jinak nikdo (=slečna Espe) nikdy nepřišel, a proto se to řeší - ale jinak... hm =D Ale fakt doufám, že někdo s tím svěřeným esem existuje, jinak je to jen zbytečné házení kamenem na chudáka Esme.
Bete | 03. 12. 2016
Mému milému Padouchovi: Heh, tady už se dostáváme do nebezpečných vod, kde na jedné straně se vyskytuje můj názor, který je na druhý straně založený na soukromých informací, které bych tady nerada veřejně ventilovala, ochrana zdroje, že? O:-) Ne, já bych řekla, že asi problém je možnost potomků asi celkově, protože to pak prostě nutně vytváří otázky. Je sice fakt, že je to transparentnější než úplně jiné jméno, ale to by asi i bylo lepší. Za předpokladu, že se to s vedením projednalo a my pak musíme věřit vedení, že o nové postavě ví, protože to pak není až tak viditelné. Těch exfialových nově studujících už tu bylo několik a každý se k tomu postavil jinak a ne, nebudu jmenovat, protože pokud se někdo vrátil pod jiným jménem, tak bonzák nejsem. Problém je v tom, že Hog má být o zábavě, nemáme ústavu ani rozdělení moci, systém vah a rovnováh, právní systém blah, blah, ... takže bych asi v tomto případě apelovala prostě na morálku člověka. Což je subjektivní, já vím. Ale oukej, aby to mělo hlavu a patu, tak v případě Esme mi prostě nepřijde oukej, že po učení předmětu, během kterého mohla získat informace, ke kterým se jiný nedostal (viz logika všichni si můžou dojet na sraz, ale do sborovny už se nedostanou, tedy asymetrické informace), se stane kapitánkou. Neříkám, že to zneužívá cíleně, ale prostě ty informace má/mít může/mohla a nelze oddělit složky "veřejně přístupné" a "profesorské" v hlavě a na základě toho jednat. A než někdo začne prudit s barvismem a kopáním za Havr/CD, tak jen konstatuji, že kdyby Edmund zfialověl, vydal se na stejnou profesorskou dráhu jako Espe, pak se z něj stalo dítě a šel v Havru na post famfrkápa, tak budu mít stejný názor a budu proti.
Dawsonka | 03. 12. 2016
Dawsonce: Jo máš pravdu, jak jsem psal, některá témata jsou asi tabu a o něčem se nemluví a celkově je to nejspíš velká studnice informací. A přiznávám, že nedokážu posoudit, kolik se toho ve sborovně vlastně řeší. Ovšem tuto část jsem psal právě kvůli tomu, že je to dost příbuzné tomuto tématu a když bereme jako problém děti, měli bychom se zamyslet i nad dalším únikem informací, které s tím úzce souvisí. Nicméně k tomu posuzování, kdo by vlastně k tomu měl přistupovat individuálně? Kolejní? Nebo celá sborovna? Nebo jen ředitel školy? Co si o tom myslíš?
Mike C. M. Jones | 03. 12. 2016
Chtěla bych zareagovat na Majkův názor "Každý, kdo byl někdy na letňáku, veřejném, soukromém nebo kolejním sraze (nebo si dokonce jen povídal s někým cizím o jejich kolejním sraze), tak ví, že se tam řeší věci, které jsou oficiálně "pod pokličkou". To je sice pravda, ale to už taky záleží na tom, kdo na ty srazy jezdí a do jaké míry je ochoten ventilovat, co se děje za dveřmi sborovny, ale myslím, že základní myšlenka je, že každý se může rozhodnout a jet letňák či sraz (i když ok, beru v potaz, že mladší ročníky či chudí studenti nemají na to jezdit přes celou republiku, ale i tak se dá člověku napsat, takže se informace nemusí sdílet pouze ústně na srazu, ale i na online komunikaci), takže každý má tu možnost, pokud vynaloží určitou snahu se na takovou událost dostavit nebo tuto informaci získat. Ale sborovna je v tomto ohledu diskriminační a když bych se snažila do jejích dveří dostat jako student na hradě, tak mám prostě smůlu, protože mě to tam nepustí. A co si budem povídat, to, že se děje šíření infa ze sborovny, ještě neznamená, že je to úplně oukej. Vycházela bych z toho, že co se děje ve sborovně, by tam mělo zůstat a taky je to jeden z důvodů, proč je studentům vstup zakázán. Taky předpokládám, že sborovna má nějakou historii, takže se tam určitě zpětně dá dohledat hodně informací, které mají být k užitku především fialových a opět, existuje důvod, proč nás to tam jako studenty nepustí. A jako hradní dinosaurus můžu potvrdit, že potomci, vzdálení příbuzní a další stvoření na hradě už nějaký pátek existují (ať více či méně oficiálně - ovšem to je můj subjektivní dojem, protože tohle je věc mezi vedením a dotyčnou osobou, takže s ohledem na různé levely informovanosti to nemůžu prezentovat jako obecnou pravdu), ale každý se k tomu vždycky postavil jinak. U některých to bylo vidět hned, jiní zase si opravdu zakládali na tom, aby o tom nikdo nevěděl (například si zvolili skryté jméno, které se nedá jednoduše spojit s rodinným klanem). Nicméně nelze popřít že uvedený příklad vyvolal evidentně vetší reakci než jiné příklady, tudíž se to asi nemůže brát jak přes kopírák, že každá znovuzrozená postava je stejná, a je třeba to posuzovat individuálně.
Dawsonka | 03. 12. 2016
A omlouvám se za slitost textu. Zdá se, že to tu neudrží formátování :-/
Mike C. M. Jones | 03. 12. 2016
Především díky za obsáhlý článek plný zajímavých podnětů! Nicméně, mám k některým bodům poznámky, protože dle mého působí zavádějícím dojmem, nebo je to širší téma, proto bych na něj u příležitosti tohoto článku rád upozornil. Od registrace 2017? Jak psala Bete, děti se tu objevili už dříve. Vím minimálně o pěti lidech, kteří přišli před touto registrací a v jejich bývalém profesorském/zaměstnaneckém profilu na ně bylo poukázáno v kolonce rodina, nebo v Curriculu. To, že vedle tebe sedí deváťák v lavici se tu pořád děje, s tím už se člověk musí nějak smířit. Co je ovšem zajímavější je fakt, že může být ve studentském vedení koleje primuska, které je dvacet osm let (modrá Nicolette, zelená Agatha), nebo prefekt, kterému je přes dvacet (žluté Susan a Emily, červená Tamarka). Je tohle o tolik jiné? To, že ve vedení kolejí zůstávájí věční studenti a proto některé koleje nemusí "riskovat" svěřením hlavních funkcí novým studentům, ale může točit pár aktivních lidí, kteří si sem tam dají volno? (Nicolette už jednou ve vedení byla, pak se po "pauze" vrátila) Tohle je pro mě na stejné rovině a myslím, že toto a ta všudypřítomná "recyklace" (starých studentů a profesorů) už asi patří k Hogu jako takovému a těžko si představit, že by v současné chvíli dokázal fungovat bez toho. Další věcí, kterou tu uvádíš, je, že takový student má pak přehled o tom, co se naposled řešilo ve sborovně. Tohle dle mého naráží na další problém. Každý, kdo byl někdy na letňáku, veřejném, soukromém nebo kolejním sraze (nebo si dokonce jen povídal s někým cizím o jejich kolejním sraze), tak ví, že se tam řeší věci, které jsou oficiálně "pod pokličkou". I kdyby to byly věci, které ti z 98% v ničem nepomohou, přesto to dostává do nevýhody ostatní, kteří "se kvůli tomu fakt nepotáhnou až někam do Prahy" třeba. Ještě zajímavější ale je, že když se tam takové téma nadhodí, tak polovina osazenstva ví, o čem je řeč, protože se tu profesoři a studenti úzce znají. Jak už jsem poznamenal, můžou to být zcela triviální a nepodstatné informace a dejme tomu, že nějaká zakázaná témata se alespoň na veřejnosti respektují, ale ještě jsem snad neviděl, že by se to snažil někdo potírat, nebo že by to někomu otevřeně vadilo. Proto tento argument v tomto světle tak nějak ztrácí na lesku, alespoň pro ty, kteří o tomto typu věcí přemýšlejí. Co ještě stojí za zamyšlení, je fakt, že si může vytvořit postavu i bývalý čarostavitel (ať už jeden z "původních", nebo z pozdějších), který pak zná aktivní cesty, přes které se jako student může dostat do míst, které jsou ostatním zapovězeny. Mělo by se tedy takovým lidem zakázat znovuobnovit postava? Dá se to vůbec spolehlivě kontrolovat? V současné době mi přijde, že se spoléhá na to, že tohoto a výše zmíněného nebude nikdo zneužívat...naopak se zlegálněním potomků by toto mělo být pod větší kontrolou a teď je konečně možné v tomto ohledu něco řešit. Ten domek mi přijde celkem zcestný z toho důvodu, že studenti mají přístup do GD. Zároveň je škola oficiálně (avšak v nesouladu se školním řádem - k tomu se vyjádřím později) propojila s jejich rodiči. Teď je tu tedy na hlavu postavená situace, kdy člověk stojí před domem "ve kterém vyrostl a bydlí" a nemůže ho navštívit? Toto bych nebral jako nějakou nespravedlivou výhodu. Každý má dům, ve kterém bydlí a čerpá z toho stejné výhody, pouze děti profesorů/zaměstnanců můžou mít dům v GD, kam mají studenti přístup. V další části mi přijde, že místo abys ses ptal, proč je ze strany vedení něco již nějakou dobu legalizováno a stále to nemá oporu ve školním řádu, tak útočíš na ty, kdož využili legální možnosti. Proč? Je snad vina na jejich straně? A to, že je kapitánem někdo v prvním ročníku? Je to zvláštní, ale nic proti školnímu řádu. To je stejné, jako by ses ptal, proč se z někoho stane prefektem už hned po ukončení prvního ročníku, když o škole a jejím fungování ví mnohem méně, než těch pět ročníků nad ním. Je to na volbě koleje. Jinak, co se týče načasování článku, myslím, že žádné není ideální a čím dřív se tato debata otevře, tím lépe. V ostatních bodech ti musím dát za pravdu a osobně si myslím, že by nad tím měla probíhat nějaká kontrola. Jaká? To upřímně netuším. Snad by nějaké schvalování "zdětnatení" ze strany kolejních ředitelů a vysokých činovníků? Nevím, jak to probíhá teď, takže do toh těžko šťourat. Ještě jednou díky za tento článek (i když ke konci byl už celkem dost konkrétní na to, že nebylo uvedené žádné jméno, i když všichni ví, na koho je to cíleno, to také ubírá článku na té obecnosti, se kterou začal. Nevím potom, jestli chceš řešit celkový problém, nebo zda tu nenarážíš na jednu unikátní situaci) a těším se, co z toho nakonec vzejde. P.S. Už se mi to nechce přepisovat v reakci na tvůj komentář k tomuto komentáři, proto se na to prosím koukej tak, jako bys ho ještě nenapsal O:-)
Mike C. M. Jones | 03. 12. 2016
Po zápase bych už to nevydával, z důvodu, který popsal James. Informace o jiných "nepřiznaných potomcích", se ke mě nedostala, proto se omlouvám za zavádějící informaci. Ale nikomu jistě nebude bráněno, aby (o tom) také napsal článek. Díky všem za názor, i když se nikdy nemůžeme všichni shodnout (a každý samozřejmě hájíme své barvy :) ), byla diskuze záměrem. Díky, že probíhá slušně. Nemyslím, že bych přiživoval zlou krev, vlastně, jak psala Bete, jde o "veřejné tajemství" a tak jsem ho zveřejnil. A pakliže to někomu připadá podrazácké, říkat pravdu, co je ve skutečnosti podraz? Zlobí se na mě někdo, že jsem pouze něco popsal? Pokud v článku není uvedena ani jedna nepravda, pak se asi zlobíte špatně :)
Edmund | 03. 12. 2016
Uno, kdyby vyšel článek později a havr by nedej Merlin prohrál, zase by se říkalo, že neumí unést prohru.. zkusil bych za tím nehledat něco, co tam není ;-)
James W | 03. 12. 2016
Hele Derien, zrovna to podrazáctví od tebe sedí :-D
| 03. 12. 2016
Asi kdyby článek vyšel po zápase, vnímala bych to jinak, než že Havraspár neumí hrát jinak než podrazáctvím, které tu dokazuje snahou podrážení morálky a podpory pro jinou kolej.
Una | 03. 12. 2016
No ve své podstatě jako profesorka neporušila nic co slíbila a věřím, že informace dál nešířila. Na druhou stranu by byla hloupá, kdyby po návratu do koleje nabyté znalosti nevyužila ke prospěchu svému a své koleje. Bohužel pocit zdrady studentů, kteří se jí s důvěrou svěřovali je oprávněný. A to ještě nebylo zmíněnou zdali pan Ronald profesorce nenechal nahlédnout pod pokličku fungování famfrpálu, toto je však jen čistá spekulace mé osoby. Tak jako tak musím pogratulovat Nebelvíru k dolazení taktiky na tréninky a zápasy, jež pro ně možná ponese dlouhá léta neporazitelnosi, ale v konečném důsledku to jen uškodí famfrpálu jako celku, neboť členy ostatních kolejí to brzy přestane bavit.
Way | 03. 12. 2016
Jen pro úplnost ohledně zmíněného "choulostivého precedentu", Esme není první oficiální "potomek" zde na hradě. Osobně se mi nelíbí styl článku, který je jednoznačně zaměřen na konkrétní osobu, ale přitom ji přímo nejmenuje, místo toho se vrací k vyjadřování typu "vy-víte-kdo-to-je"... O problémech a třecích plochách je třeba mluvit a debatovat, hledat řešení, jasná a transparentní pravidla pro všechny. Ovšem styl "vy-víte-kdo" jen přiživuje zlou krev a atmosféru nekalých intrik, a ze své podstaty tak nemůže vést ke kýženému cíli.
Heky | 03. 12. 2016
Velmi trefný článek, myslím, že shrnul to, co mnohým z nás od jmenování této kapitánky hlodá v hlavě, díky za něj :)
Zuzana M | 02. 12. 2016
Potomek či ne.. pořád je to prvák a tak by se k tomu mělo přistupovat. Bez žádných privilegií, které jich mají i tak dosti... Ačkoliv ty odměny jsou dost sporné a zase bych v tom takový problém neviděla. O Pač o ty, které dostali dříve darem k Vánocům apod, si ted musejí zasloužit. apod. :)
Oresta | 02. 12. 2016
Měl jsem za to, že tady se hlavně řeší zákaz odvolávání se na svoji předešlou postavu. A pokud se odvolávaly i nějaké jiné profesorky a už v té době to bylo napsané ve školním řadě, tak to asi taky není úplně v pořádku. Jinak za mě bezvadný článek. :)
Martin | 02. 12. 2016
Parádní článek, jednoho to donutí se nad tím pořádně zamyslet :)
Hazel | 02. 12. 2016
Moc krásný článek. Opravdu hezky zpracováno, Edmunde. :)
Jenny LG | 02. 12. 2016
No, kdyby to někoho zajímalo, tak ne, nemám žádný kolejní předmět navíc - ty dva,co nyní vlastním, jsem si poctivě vyzískala ve vnitrokolejce, které se může účastnit kdokoliv. A mýlíš se, Ede, pokud si myslíš, že se toto až do letošního roku nestalo. Vím hned o dvou profesorkách, které si tu úspěšně pobývaly jako studentky. Jen tehdy nemohly založit postavu přes potomka, protože tato možnost neexistovala, ale přesto věřím, že šlo o stejné "veřejné tajemství" jako nyní. Polovina problému, který tu vidíš, se tedy již dříve řešila - a vyřešila se právě tou možností zakládání potomků.
Bete | 02. 12. 2016
Ede, díky za podnětný článek! Jak se to... hřebíček na hlavičku? :)
Narcisse | 02. 12. 2016
Skvělé zamyšlení...
Saphira | 02. 12. 2016
Výborná práce, Edo. Článek je moc povedený! :-)
Ayuš | 02. 12. 2016
1713594141