Soutěže - snadný výdělek nebo zlý sen?

Jistě se občas skočíte podívat na nástěnku soutěží a některou uděláte. Ale nezdají se vám být některé přehnaně dlouhé?

Dnes jsem se podívala na nástěnku soutěží a vidím tam: Za 9 palců kvalitního textu až 20 srpců.

Nezdá se vám být tato soutěž moc dlouhá? Já vím, co by neudělal chudý pro peníze, ale stejně. Myslím, že za 9 palců by mohlo být nabídnuto víc, třeba 35 - 40 srpců. Dvacet srpců je tak na čtyřpalcový text.

Ne že by se profesoři a všichni zaměstnanci, kteří pořádají soutěže, nesnažili, ale opravdu se mi některé zdají být přehnaně dlouhé. Chápu, že si chtějí pořádně počíst, ale tomu by měl odpovídat i honorář.

Například mě tyto dlouhé a nevýnosné soutěže odrazují. Můj názor je ten, že takový obyčejný nováček jako já radši udělá pět kratších soutěží, které mu vynesou stejně tolik peněz jako ta jedna dlouhá. K té dlouhé by se uchýlil jen v opravdové nouzi.

Neříkám, že jsou ty soutěže na nic, ale prostě jsou odrazujicí a nezajímavé. Protože téma se vám povede roztáhnout na sedm palců, ale kde vyčarujete ty dva zbývající? Samozřejmě se pokusíte do příběhu vložit ještě něco, ale potom už to není ten originál, který jste napsali. U někoho po přidání doplňujícího textu ten příběh může vypadat, že k sobě jednotlivé části nesedí a podobně, protože jste ty písmenka ze sebe museli tahat jak z chlupatý deky. Přitom kdybyste to nechali jen na těch sedm palců, tak je to nádherný příběh, ale kvůli požadované délce soutěže ten nádherný příběh musíte zlikvidovat a doplnit ho nějakým odfláknutým hnusem!

Proč odfláknutým? Protože  jste začali psát s nadšením a elánem, ale když ze sebe ty poslední dva palce mačkáte, napíšete tam kdejakou blbost.

Tak a teď všichni znáte můj názor, názor béžové novačky, která si ho nenechá jen tak vzít.

Co si o tom myslíte vy?




Zalíbil se ti článek? Vyjádři svůj názor v komentářích, to je totiž to, co autor článku ocení nejvíce! přidat komentář


Tiráž Autor: Kristie Smithová
Vydáno: 26. 7. 2010

Komentáře
No, pro někoho jsou zase odrazující ty "lehčí" soutěže. Povídku na 5 stran A4 napíšu daleko rychleji než bych nakreslil obrázek nebo vymyslel 20 důvodů "proč, jak, co.." Samozřejmě, kdy mě téma nezaujme, nepíšu, nebudu psát ani těch 10 palců když nemám o čem.
James | 28. 07. 2010
Po přečtení komentářů ( uff /:-| ) a článku, mi nezbývá říct nic jiného, než že souhlasím s autorkou článku, tedy s Kristie. Některé ty soutěže, ale třeba i ty, které nemají žádný zajímavý obsah, jsou odrazující.
Hiroshi Kenshin | 28. 07. 2010
sl. Linn, 20 srpců bych rozhodně nenazývala ubohými, je to přece jeden celý galeon a tři srpce navrch. Víte, jakou hodnotu má jeden galeon? Porozhlédněte se na Příčné.
Dále, jak napsal p. Nebelbrach, měla by panovat alespoň snaha o sjednocení odměn (přestože to jsou boje s větrnými mlýny), takže víte, jaká je odměna za stranu A4 do Sub Salix? 10 srpců.
Neříkám, že jsem s tím systémem stoprocentně spokojená, ale funguji v něm už nějaký čas a musím říct, že když mi někdo v domácím úkolu napíše povídku na 2 a více stran, je skvělá a já mohu dát pouhých 25 bodů, pak mi vůbec není hanba dát za dobrou povídku 20 bodů/srpců v soutěži.

Stále platí, že když odevzdáte výbornou práci, máte šanci dostat bonus. 35 - 40 srpců za 9 palců, jak navrhujete, to je zcela mimo měřítka našeho světa. Myslím, že až tu budete déle, pochopíte.
Belatris N. Malrinová | 27. 07. 2010
Účelem tohoto článku bylo poukázat na povídkové soutěže, za které se dostává ve většině případů +-20 bodů/srpců. Opravdu si myslím, že je to nedostačující počet, zvýšila bych to nějak na 25, jak říkala Cerri. Ale souhlasím s tím, že kvalitní povídka se nedá sepsat na 2, 3, 4 palce. Kvalitní povídka bude mít stranu A4 a víc, ale tomu by taky mělo odpovídat hodnocení. A to není o tom, že bych si měla vybírat jiné soutěže - co když ji chci udělat? Udělám ji a mám ubohých 20 srpců. A jsou tady nadaní lidi, kteří mají na povídky talent a mají čas i chuť napsat pětistránkovou povídku do soutěže a dostanou za to třeba 60 srpců - maximální odměnu - ale co ostatní, mezi které se řadím i já? Ti to prostě na těch pět stránek nedotáhnou. Nebo ano, ale s vypětím sil a jak říká Kristie, pak už je to odfláklé. Myslím si, že by minimální délka povídky mohla být těch sedm palců, není to zas o tolik mín, to se dá přežít. A fakt si myslím, že tyhle soutěže by nedělal nikdo, kdo nechce peníze a v průběhu roku body, prostě jen tak napsat A4? To se mi nezdá :D i když, co já vím. A samozřejmě, můžu si vybrat, která mě bude bavit - ale co když chci udělat všechno? Prostě mi nezbývá nic jinýho než ses tím mořit a odevzdat kupu odfláklých písmenek. A samozřejmě, ten bonus beru v úvahu - ale když nemám talent, jak můžu napsat kvalitní povídku? A zvláště pro nezkušené nováčky je to pak těžké.

Linn | 27. 07. 2010
Mne ty psací soutěže baví a rád je dělám. A musím říct, že hodnocení skutečně neprobíhá automaticky podle kritéria: jak dlouhé jsi to měl, tolik dostaneš bodů.
Jiný problém je, zda u každé soutěže počet bodů odpovídá její náročnosti, respektive zda jsou soutěže v tomhle bodě srovnatelné. To nejsou. Ale popravdě mě nenapadá žádná možnost, jak to udělat, aby počet získaných bodů nějak objektivně odpovídal náročnosti soutěže nebo času, který nad ní člověk stráví. Nemluvě už o srovnání soutěží, úkolů a seminářů. Spokojený s tím nejsem, ale neznám řešení. Takže se musím smířit se současným stavem, alespoň do té doby, než mě nějaké řešení nenapadne. A bojím se, že nenapadne, protože asi ani žádné neexistuje.
Nebelbrach | 27. 07. 2010
Já si naopak myslím, že 20 srpců za pouhých 9 palců textu je víc než dost. A vždycky mě (mile) překvapí, když dostanu ještě bonus + 10 srpců navíc... Podle mne je to dost. Ale tím nechci říct, že bych nebyla spokojená a že bych chtěla míň! ;D Kristie, dej si na tom textu záležet a dostaneš vyšší hodnocení :)
Eveline | 27. 07. 2010
To je vážně jediná příčina, proč bys dělala soutěže to, že si chceš vydělat?
Podle mě, jestli tě tyto soutěže odrazují, tak dělej ty kratší - existuje totiž spousta lidí a každý má rád nějaký jiný druh soutěží a právě proto jich je na výběr taková spousta, aby si každý našel tu, která ho bude bavit.

Paul | 26. 07. 2010
Tak.... Jakožto profesorka, která zadává v drtivé většině pisatelské soutěže, se samozřejmě musím vyjádřit.
Sl. Cerri i pan James mají naprostou pravdu v tom, že aby povídka za něco stála, je takřka nemožné napsat ji třeba na 4 palce (pokud to tedy není jen nějaká ta "pocitovka", jak napsala sl. Cerri, nebo něco na způsob volného proudu vědomí atd.). Když už se někdo pouští do povídkové soutěže, předpokládám, že přistupuje na podmínky. Každý má přece plné právo vybrat si soutěž podle svých možností.

Stejně tak musím dát za pravdu Petule, protože když mě nadchne originální přístup, bezchybné pravopisné provedení, vtip,..., nemám problém dát plné ohodnocení i dílku, které se přesně netrefí do stanovené hranice. Na milimetry si palce v příspěvcích vážně neměřím (a pokud vím, tak kolegové mají podobný přístup). Je to něco jiného, než když v soutěži otázky-odpovědi nenapíšete jednu odpověď.
Ještě mě napadá.... Je to tak, jak zmínila sl. Cerri - nezaujme vás zadané téma nebo prostě jen nemáte inspiraci, jak to téma uchopit, tak se do té soutěže prostě nepouštějte. Vždy je dost jiných, do nichž se pustit můžete, nebo napište článek do jednoho z časopisů :-) Všichni šéfredaktoři to určitě ocení (byť ne všichni vám za to mohou zaplatit).
Belatris N. Malrinová | 26. 07. 2010
no, mám opravdu takový dojem, že pokud napíšete hodně kvalitních 7 palců, můžete dostat 20 srpců... alespoň co tak ze zkušenosti pozoruji hodnocení soutěží, tak se to často děje.. ta částka má být jen orientační a je stanovena v našich pravidlech pro ohodnocování soutěží ;-)
Petula Laskavá | 26. 07. 2010
Kratší to napsat nešlo? :D

No, musím souhlasit, 9 palců je na skutečnou povídku, která má mít nějakou záplatku, opravu málo. Sice chápu že někoho psaní nebaví a stránka mu připdá moc, ale já zase třeba neumím kreslit a když už se k tomu odhodlám, musím se opravdu snažit aby to vypadalo slušně. A taky bych si měl teda stěžovat že 15 srpců je za tolik práce málo. 3 strany A4 je téměř dokonalá délka na povídku (i když někdy taky nestačí) a za 60 srpců..někdy je to jednodušší než vymýšlecí šedesátibodovky :)
James | 26. 07. 2010
Inu, 9 palců je jedna stránka. To vážně není moc. Dávat za ni dva nebo více galeonů by bylo docela směšné. Co by pak dostali ti, co si dají práci a napíšou stránky čtyři? U příběhu či povídky (anebo u úvahy na dobré téma) to není tak nepravděpodobné. Už tak dostanou maximálně 60 srpců - a teď by bylo 60 (tj. maximum) za jednu a půl stránku? To se člověk moc nepředře. To je hodinka práce? Ani ne?
Ani si nemyslím, že by tyhle soutěže byly nezajímavé. Možná pro tebe - to ti neberu, pochopitelně.
A zajímalo by mě, jak se pak budeš koukat na úkoly, kde ti profesor zadá jasné množství palců a když je dodržíš a všechno bude "ok", tak za ně dostaneš "jenom" 15 bodů - až v případě toho, že to bude nad rámec nebo hodně kvalitní (nekomentuju výjimky) můžeš dostat - maximálně - bodů 25. A to fakt jenom pokud to napíšeš luxusně. A ano, dle školního řádu je doporučená délka úkolu necelá půlstránka, ale vždy záleží na profesorovi. Nemluvě o tom, že existuje i věc jako je závěrečná esej, jejíž doporučená délka je právě ta jedna stránka. Budeš se dohadovat s profesorem, že nemůžeš napsat šest palců, protože jsi to napsala na čtyři a ty dva bys tam musela dopsat? ;-))
(A ještě poznámka - čtyřpalcový text mám napsaný asi tak za patnáct minut, na konci termínu soutěže těsně před půlnocí i rychlejc. Nemyslím si, že jsem sama. Za dvacet srpců? To by cena galeonu hodně rychle klesla.)

Na jednu stranu - ano, mohlo by to být ohodnoceno více. V případě, že je to vážně luxusní. Už dlouho jsem psací soutěže nedělala, jelikož nemám inspiraci, tak nevím, jak to chodí a zdali kdyby se člověku kupříkladu povedla excelentní práce, byla by odměna navýšena. Každopádně 20 srpců za kvalitní stránku, 10-15 za stránku odbytou a s chybami, mi nepřijde tak tragické. Kdyby se to už mělo navýšit, maximálně o pět jednotek (tj. v případě kvalitní stránky 25, v případě něčeho dokonalého třeba 30), kdyby to bylo víc, rozhodně by mi to nepřišlo dobré ani ničemu prospěšné. Beztak jde hlavně o tu kvalitu. Já myslím, že pokud není dána minimální délka (a když je třeba u povídky, tak je logická, příběh těžko sesmolíš na tři palce tak, aby byl kvalitní), tak tě profesor za míň palců neukamenuje - a pokud to budeš mít opravdu tak exkluzivní, tak dostaneš třeba i za těch sedm palců 20 srpců, proč by ne. Alespoň mi přijde, že to tak chodí (a chodilo).
Upřímně si nemyslím, že by se dal na sedm palců napsat nějaký "nádherný příběh", ultrakrátká pocitovka - povídka, ale příběh s úvodem, dějem, zápletkou a závěrem? Když někdo zadá minimální délku, pravděpodobně tak činí proto, že chce, aby to ten příběh opravdu byl.

A ano, je to šíleně dlouhé a omlouvám se redakci, že už takovými komentáři zahlcuji i tenhle plátek, slibuji, že se pokusím, aby se to neopakovalo. =D

Kristie, ještě na závěr - já ti tvůj názor neberu, klidně si ho měj a tak podobně. Jenom mám názor jiný. Mám pocit, že jsi tu ještě moc krátce na objektivní zhodnocení téhle věci - čímž tě nechci shazovat, pořád je to tvůj názor - a že se soudy, že jsou tyto soutěže podhodnocené (což možná jsou, ale opravdu jen trochu a ne o tolik, jak naznačuješ) děláš trochu brzo a že po školním roce se na to možná budeš koukat jinak. Ale to je zase můj názor. ;-)
Cerri | 26. 07. 2010
1713996713