Nástěnka pro rodiče: plní svůj účel?
Na dubové bráně našeho hradu se skví různé věci. Škrábance nedočkavých nováčků, rajčata rozzuřených flákačů, kteří byli násilně vyexpedováni z hradu, zobáky několika vrabců, kteří špatně odhadli svůj kurz, a v neposlední řadě i pár pergamenů s veledůležitými oznámeními. Ta je mnohdy obtížné rozluštit, neboť svitky jsou již zchřadlé, nacucané několika dešti, zuřivými přívaly sněhu a roztrhané prudkými severskými větry.
Jedna část hradní brány je ovšem výjimkou. Je to tzv. "Nástěnka pro rodiče", zasklená a orámovaná nádherným vyřezávaným palisandrovým dřevem. Výtažek z toho, co se děje za tlustými hradbami našich Hogwarts. Reprezentativní úryvek toho, co nám Hogwarts dávají a co my dáváme jim. Studnice informací pro rodiče našich studentů, jejímž úkolem je obeznámit je blíže s tím, co jejich ratolest páchá, když se za ní ta těžká dubová brána zabouchne a dítko je náhle jako v jiném světě. Nástěnka s velkým N.
***
***
Nástěnka pro rodiče již funguje od léta 2010. Během té doby ji četla řada rodičů a jak jsme mohli vidět a slyšet, některé přesvědčila, jiné ne. Cílem tohoto článku bude podívat se blíže na to, zdali Nástěnka pro rodiče plní svůj účel, jak velkým je přínosem a jak by případně mohla být vylepšena - protože prostor pro vylepšování je vždy.
Nejprve si shrneme stručně obsah Nástěnky. V úvodu je rodič obeznámen s obecnou ideologií projektu Hogwarts. Je zde vysvětleno, že Hogwarts jsou projektem založeným na myšlence školy Harryho Pottera, kde se scházíme s přáteli, abychom trávili svůj čas smysluplnou činností, byli kreativní, tvořiví a rozvíjeli své znalosti a dovednosti.
Dále byla Nástěnka utvořena interakcí se studenty prostřednictvím jedné ze soutěží na Hogwarts, ve které bylo úkolem zamyslet se nad tím, co nám Hogwarts dávají. Vypracování soutěže dala za vznik kategoriím jednotlivých přínosů, které od Hogwarts získáváme. Podobnosti mezi příspěvky v některých bijí do očí a dodávají danému přínosu více relevance.
Studenti, kteří soutěž "Čo vám dalo / dáva Hogwarts?", z níž druhá část Nástěnky vznikla, vypracovali, se shodli na tom, že Hogwarts jim přinášejí následující:
***
* Rozvoj tvořivosti
* Zlepšení slohu, rozvoj slovní zásoby, vývoj vyjadřování
* Strojopis a technické zručnosti
* Vědomosti, schopnost hledat a získávat informace
* Jiné schopnosti a zručnosti
* Zodpovědnost
* Sebevědomí, ocenění
* Vztahy (na Hogwarts i v reálném životě)
* Smysluplné trávení volného času
* Rysy osobnosti
* A řadu jiných dalších schopností, dovedností a přínosů...
***
Nástěnka je v průběhu doplněna objemným obrazovým materiálem, aby doslovně ilustrovala vyjádření jednotlivých studentů.
Když byla Nástěnka pro rodiče na začátku léta zřízena, byly na ni slyšet zejména kladné ohlasy. Však aby nebyly, vždyť něco takového už Hogwarts dlouho potřebovaly a idea je to úžasná, říkali jedni. Druzí byli skeptičtí a chtěli vyčkat, až co na Nástěnku budou říkat rodiče, pro které zejména je určena. Na nich je, aby vynesli závěrečný soud.
Pak přišel osudný havraspárský sraz na konci října, kam se jeho organizátorka, Isabella Anne Swan, snažila přizvat co největší množství havraspárských, abychom se sešli v co nejvyšším počtu a lépe se v koleji poznali. Na scénu se tak dostala právě Nástěnka pro rodiče, jejímž účelem bylo uklidnit některé z rodičů a lépe je obeznámit s tím, kam jejich dítka vlastně chtějí jet. A zde jsme narazili, protože jsme se poprvé setkali s negativními ohlasy ze strany rodičů. Někteří z nich již byli napůl přesvědčení, že za jistých podmínek by k účasti svého potomka na našem srazu svolili, ovšem po přečtení Nástěnky pro rodiče svůj názor změnili a bez diskuzí sraz svému malému havraspárskému zakázali.
***
***
A tak jsme se rozhodli prozkoumat tuto problematiku blíže. V prvé řadě jsme v Havraspáru vytvořili anketu, která běžela celý týden a točila se kolem otázky:
"Jaké jsou vaše ohlasy na hogwartskou Nástěnku pro rodiče?"
Během týdne odhlasovalo celkem 22 havraspárských studentů, tedy necelá polovina koleje. To jest stále ještě nereprezentativní zhruba jedna desetina hogwartských obyvatel. Nicméně za pozornost už výsledky stály. A ty se měly následovně:
Z drtivé většiny tedy téměř polovina havraspárských rozhodla o tom, že Nástěnka i přes své nepříliš zdárné působení před modrým srazem plní svůj účel a byla dobrým počinem, který byl řádně zpracován.
Zde jsme ovšem, jako správní skeptici, zapochybovali znovu. Kolik z těch šestnácti studentů vlastně ukázalo Nástěnku svým rodičům, a je schopno tedy plně soudit, že Nástěnka splnila svůj účel?
A tak jsme se vydali do hradních útrob, abychom se vyptali na názory studentstva blíže. Jako první nám přišla do cesty Brianag Mac Coileáin, která reprezentuje onu havraspárskou skupinu, jež rozhodla, že Nástěnka je ve všech ohledech výborná a plní svůj účel. "Nástěnka pro rodiče je velice dobrá, přesvědčí některé rodiče, aby své děti pustily na sraz našich Hog kouzelníků," vykládá Brianag s nadšením. Pak ale trochu sklesle dodává: "U mě to ale nefunguje, takže bomba. Snad to jednou pochopí. Já ji osobně četla a hodněkrát, moc se mi to líbí! Nástěnka svůj účel splňuje, říká rodičům o zážitcích studentů, co prožívali na srazech a podobně. Určitě je to přesvědčí," dopoví optimisticky.
Ptáme se tedy Brian, zdali Nástěnku svým rodičům již ukázala a co na ni případně říkali? "Nemám odvahu jim to ukázat, vím odpověď předem. Ale někdy jim to určitě ukážu, snad to pochopí. Moc ráda bych chtěla poznat Hog kouzelníky naživo." V to my doufáme taky, takže držíme Brianag palce!
Přestáváme tedy Brianag vyzvídat a vydáváme se dál. Do cesty se nám připlete udýchaná Nicolette Marique Leroy, která v rukou třímá hromady pergamenů a nový kalamář. I přes očividný nátlak času se však zastaví a ochotně si s námi o Nástěnce popovídá. "Nástěnka pro rodiče se mi líbí a myslím, že jsou v ní zmíněny všechny plusy, které nám Hog přináší. Jestli plní svůj účel? To nemohu posoudit, protože moji rodiče ji nečetli, ale je tam zmíněno všechno potřebné, aby rodiče věděli, o čem na Hogwarts jde, a viděli i názory studentů, kteří na hradě studují. Že jim pomáhá v mudlovské škole apod.," vykládá Nicolette.
Ptáme se Nicolette, proč Nástěnku svým rodičům neukázala. "Nástěnku jsem svým rodičům neukazovala, protože vím, že by ji stejně nečetli a nemám s nimi skoro žádný problém, že jsem neustále na Hogu. I když ne vždycky jsou v pohodě," dodává a trošku pokrčí rameny. To je nejspíš úděl nás všech.
Pokračujeme tedy ve své cestě. Z otevřených dveří učebny slyšíme zuřivé škrábání brku. Po opatrném nakouknutí se nám naskytne pohled na rozcuchanou Linn Rose Lairovou, která právě rozvášněně zpracovává jednu ze svých esejí. Zajásáme, protože to je objev další oběti. Navíc víme, že Linn byla jednou z těch, kteří měli před modrým srazem s Nástěnkou a s rodiči problém. To se také podepisuje na Linnině názoru: "Tak, to je složité. Nástěnku jsem četla, připadá mi však, že je tam omílané dokola pořád jedno a to samé. Chápu, že jsou to názory jednotlivých lidí a názory takové, aby byly co nejvíc přesvědčivé, ale čeho je moc, toho je příliš. Jestli plní svůj účel - no, je to lepší, než kdyby neexistovala," krčí Linn rameny.
Ptáme se Linn na to, jestli rodičům Nástěnku ukazovala a co na ni říkali. "Ukazovala, ukazovala. A řekli mi na to, že je to divné," protáhne Linn obličej a trochu zachmuřeně se zadívá do pergamenu před sebou. Necháme ji tedy, ať se vrátí zpět ke své práci, a vydáváme se na lov dalších názorů, tentokrát už ne z modrého repertoáru.
Hned za prvním rohem se na nás usměje štěstí v podobě Henrika Leense. Utíkáme za ním, mávajíc svými bonzbločky. Ptáme se, jestli Nástěnku četl a co na ni říká. "Nečetl jsem ji celou, na to je moc dlouhá," uculí se Henrik a dodává: "Ale tak nějak jsem ji prolítnul očima, abych věděl, o čem je a co se tam píše." Ptáme se na názor Henrikových rodičů a zdali se mistr Leens pokoušel o jejich obeznámení s Nástěnkou. "Ač jsem jim to říkal, nechtěli ji vidět," znovu se setkáváme s pokrčením ramen. Poděkujeme tedy a vydáváme se dál. Snad se nám podaří ukořistit ještě nějakého mrzimorského a nebelvírského.
Na cestě do knihovny narážíme na Viviannu Digal. Tážeme se jí tedy na Nástěnku. Zprvu je překvapená: "O této nástěnce jsem se právě dozvěděla." Pak ale s úsměvem dodává: "V rychlosti jsem si ji prohlédla a myslím, že plní svůj účel. Moji rodiče už konečně budou vědět, co tady všichni děláme. Brzy ji doma ukážu, aby pochopili, co mám na Hogu ráda."
Radostně se tedy vydáváme dál, na lov jednoho ze lvíčat. Znovu se na nás štěstena usměje a my potkáváme Jessicu Brownovou, kterak peláší za svými druhy do kolejní místnosti. Na chvilku ji ještě zdržíme a ptáme se na Nástěnku. Zprvu je Jess trošku zmatená, a tak ji k Nástěnce dovedeme, aby se mohla podívat. "Je naprosto báječná, výstižná a pravdivá," reaguje po jejím prozkoumání nadšeně Jessica. Pak ale dodává: "Teda nevím, kolik rodičů si ji přečte, ale informovanost by měla být a je to tak správné!" Ptáme se jí, jestli by rodičům Nástěnku ukázala. Jess horlivě přikyvuje: "Určitě jim ji v brzké době nabídnu, pokud budou mít zájem," praví s úsměvem.
***
Jak tedy vidíme, ač z valné většiny chválená, Nástěnka pro rodiče má několik nedostatků. V prvé řadě je to nejspíš nedostatek její propagace, jelikož někteří studenti doposud o její existenci neměli ponětí. Pak se Nástěnka těžko může dostat k rodičům, kterým je určena (i když jistě - kdo hledá, najde). Co se týče nezájmu rodičů o to Nástěnku si přečíst, tam už jsme my hogwartsští krátcí. Nicméně nás zajímalo, jestli by naši respondenti měli návrh na nějaké změny, inovace či vylepšováky v Nástěnce pro rodiče.
Většina dotazovaných se shoduje v tom, že změny v Nástěnce nejsou potřebné. Nicolette to vidí ryze optimisticky: "Na nástěnce je podle mě zmíněno všechno potřebné a teď mě zrovna žádný nápad, jak by se dala vylepšit, nenapadá. Myslím, že je skvělá." V tomto názoru jí sekunduje i Brianag: "Já se do nástěnky nemotám, je to prostě dobře udělaný a neměli by to už více přeplácávat. Je to prostě dokonalé tak, jak to je." A totožného názoru je i Henrik: "Vylepšit podle mě nepotřebuje, je toho tam dost, se spoustou obrázků a vůbec, zdá se mi fajn tak, jak je." Přidává se i Jessica: "Myslím, že všechno podstatné je tam napsané, nic mě momentálně nenapadá, co by tam chybělo a bylo by to podstatné."
Vivianna se přidává k ostatním, ovšem vypichuje klíčový fakt: "Ani nevím, možná časem přijdu na něco, co mi bude vadit. Raději byste se měli zeptat rodičů jestli jim na tom něco nevadí. Je to jen jejich nástěnka." A to je přesně ono. Nástěnku mohou nejlépe posoudit právě rodiče. Proto se tázavě obracíme na Linn, jejíž rodiče již s Nástěnkou přišli do styku, a díky nimž může Linn Nástěnku lépe zhodnotit. Je tedy na Nástěnce co vylepšovat? "Určitě. Opravit pravopisné chyby a hrubky, protože tohle opravdu nevypovídá o tom "že by se tu někdo naučil lépe gramatiku". Také bych přidala pár dalších fotek a nějaké obecné informace, jak to na srazech chodí - případně nějaký harmonogram již proběhlého," povídá Linn a my nemůžeme nesouhlasit.
Chtěla bych tímto jménem Corvina Declaratio moc poděkovat Brianag, Henrikovi, Jessice, Linn, Nicolette a Vivianně za jejich čas a ochotu k odpovědím. Moc jste nám pomohli.
A co vy? Máte návrhy na vylepšení Nástěnky pro rodiče? Shledali jste se s kladnými či zápornými ohlasy vašich rodičů? Podělte se s námi os vé zkušenosti a názory v diskuzi u článku!
Zalíbil se ti článek? Vyjádři svůj názor v komentářích, to je totiž to, co autor článku ocení nejvíce! přidat komentář
Vydáno: 2/2011
Elerin | 20. 01. 2011
že to dávala dohromady Leti a od té doby to tam visí... a viset bude do skonání světa asi :D
John | 20. 01. 2011
A další věc, jsou tam 2 špatné popisky u obrázků, ale netuším, kdo se o to stará ;)
Elerin | 20. 01. 2011
A mimo jiné, Larr, moc povedený článek:)
Lilien | 16. 01. 2011
Je to výběr názorů, ale ve chvíli kdy není vidět čích, tak to na rodiče moc působit nemusí.
Možná by mohly pomoci mudl informace typu - většině studentů na naší škole je mezi 12-20 lety reálného věku, existují výjimky oběma směry (čísla házím od oka). Ve světě Hogwarts ale každý začíná jako jedenáctiletý student.
Profesory se stávají lidé, kteří na škole už nějakou dobu působí, jsou mezi nimi i dospělí lidé, kteří mají vlastní děti.
Členem našeho online světa může být každý kdo splní následující - chová se slušně a jednou za 14 dní splní úkol z předmětu, který si sám vybral (v nabídce jsou předměty literární, mytologické, fantazijní, ale i kouzelnické počty, kde se pracuje s..). Další činnosti v online světě jsou soutěže (ať už literárně zaměřené, logické hádanky nebo vyhledávání informací), minihry, a činnost kolejí.
Srazy jsou pořádány většinou staršími studenty nebo profesory, jednodenní většinou začínají i končí na místním nádraží, a podle typu skce obsahují menší výlet, návštěvu něčeho, posezení v čajovně... Vícedenní bývají organizované více a obsahují i tvořicí dílny, já-nevím-co
Před srazem je možné požádat o kontakt na někoho z pořadatelů (tedy to tam psát jen pokud je to pravda).
Více o tom, jak naše "výuka" funguje se dozvíte ve veřejných částech školy - OVCE(link), archiv(link). Reportáž z jednoho malého srazu (link klidně na časopis), reportáž z velkého semináře(link).
Nevím, něco takového by asi chtěla vidět máma, kdyby došlo na nástěnku.
Ne, co si o tom myslíme my, ale že to není banda náct-emo, nebo něco takového.
Queti | 16. 01. 2011
Ale jinak považuji nástěnku za parádní nápad, jen to finální zpracování není úplně dle mých představ.
A skvělý článek :)
Janel | 16. 01. 2011